مقالات مقالات .

مقالات

ورم بعد از ایمپلنت دندان

هر چه جراحی عمیق‌تر و پیچیده‌تر باشد، شدت ورم بعد از ایمپلنت بیشتر است. امکان دارد این وضعیت برای مدت کوتاهی پس از عمل ادامه داشته باشد و به مرور زمان بهبود می‌یابد.

دلیل ورم بعد از ایمپلنت دندان
ورم بعد از ایمپلنت دلایلی متعددی دارد‌. یک عامل مهم که منجر به آن می‌شود، عفونت ایمپلنت است. این ورم می‌تواند ناشی از واکنش‌های التهابی باشد که به وارد کردن ایمپلنت در بافت های فک و دهان و جراحی برمی‌گردد.

بدن به عنوان یک واکنش به جسم خارجی اقدام به فعالسازی سیستم ایمنی می‌کند و آن را به اطراف ایمپلنت مواد التهابی ارسال می‌نماید. این واکنش‌های التهابی موجب تورم، درد، حساسیت و قرمزی در محل ایمپلنت می‌شوند. در صورتی که جراحی ایمپلنت به درستی انجام نشود یا مشکلاتی در فرآیند بهبود و ترمیم پس از جراحی وجود داشته باشد، ورم بعد از ایمپلنت به وجود می‌آید.

برخی از افراد به موادی که در ایمپلنت دندان استفاده می‌شوند حساسیت دارند. این حساسیت منجر به واکنش‌های التهابی و در نتیجه ورم بعد از ایمپلنت می‌گردد. نصب ایمپلنت دندان ممکن است باعث تنش مکانیکی در بافت‌های اطراف شود. همچنین واکنش التهابی را به دنبال داشته باشد. تنش‌های ناشی از فشار یا حتی خطا در اندازه‌ گیری ایمپلنت می‌توانند منجر به ورم شوند.

اما عواملی نیز وجود دارند که موجب شدیدتر شدن ورم بعد از ایمپلنت می‌شوند. از این موارد می‌توان به عدم پیروی از دستورات پس از جراحی (مانند شستشو ایمپلنت و عدم استراحت کافی)، سن فرد، استفاده از داروها، گستردگی ناحیه جراحی و ... اشاره نمود.

تشخیص ورم بعد از ایمپلنت
علائم تورم ایمپلنت شباهت زیادی به بیماری‌های لثه ای دارند. موارد زیر نشان دهنده ورم بعد از ایمپلنت هستند:
• لق شدن ایمپلنت
• احساس درد در اطراف ناحیه ی جراحی شده
• تغییر رنگ و یا سفید شدن لثه
• احساس سوزش در ناحیه
• خونریزی هنگام مسواک زدن
• احساس خارش در لثه ها بعد از انجام جراحی

درمان ورم بعد از ایمپلنت
درمان ورم بعد از ایمپلنت به واکنش بدن به جراحی و ایمپلنت بستگی دارد. به طور عادی ورم بعد از چند روز از بین می‌رود. با این حال می‌توانید موارد زیر را جهت از بین بردن ورم بعد از ایمپلنت رعایت نمایید:


• برای کاهش تورم و افزایش رفع آن از کیسه یخ استفاده کنید. این کار را به صورت مداوم انجام دهید. از قرار دادن مستقیم یخ بر روی پوست خودداری نمایید. کیسه یخ را از بیرون روی محل ایمپلنت به مدت ۳ الی ۵ دقیقه نگه دارید و به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه استراحت دهید. این روز را چند بار در روز تکرار کنید.

• پس از جراحی به بدن زمان بیشتری برای استراحت دهید تا محل زخم سریع‌تر بهبود یابد. در هنگام استراحت سر خود را بالا نگه دارید. زیرا موجب افزایش جریان خون در نواحی جراحی می‌شود. استراحت بهترین راه برای کاهش ورم است.

• مصرف زیاد مایعات مخصوصا آب به دفع سریع‌تر مایعات لنفاوی که عامل ورم هستند کمک می‌کند.

• تغذیه سالم به خوبی به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ورم کمک می‌نماید. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها مانند میوه ها، ویتامین C و سبزیجات مفید است. کاهش مصرف نمک نیز سرعت رفع ورم بعد از ایمپلنت را افزایش می‌دهد.

• در صورت تجویز داروهای ضد التهاب توسط متخصص، مصرف به موقع آن ها منجر به کاهش التهاب و تورم می‌شود.
در صورتی که شدت درد و ورم بعد از ایمپلنت دندان بیشتر شود یا علائم دیگری مانند تب و تغییر رنگ لثه را مشاهده کردید، فورا به متخصص خود اطلاع دهید.

https://silverbookco.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۳۷:۴۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)