مقالات مقالات .

مقالات

کاربردهای اسید اکریلیک

در تهیه ی رزین هایی بر پایه ی حلال به کار برده می شوند که امروزه به دلیل حفظ محیط زیست دیگر تولید نمی شوند. اما اکلریک های مبتنی بر آب در ساخت رنگ، چسب، کاغذ و .‌.. کاربردهای فراوانی دارند.
با گذر زمان استفاده از اکریلیک اسیدها رشد کرده و حتی در تولید محصولات آرایشی مانند ناخن های اکریلیک به کار برده می شوند. اصلی ترین کاربرد اکریلیک اسید دخالت در تولید اکریلیک استرها و رزین اکریلیک است که در ساخت چسب ها و روکش ها به کار گرفته می شوند. هم چنین اکریلیک ها در تهیه ی پلی اکریلیک‌ها دخالت دارند که از آن هادر ساخت غلیظ‌ کننده‌ها استفاده می شود.
تولید پلیمرهای فوق‌جاذب و پلیمرهای مواد شوینده از دیگر کاربردهای مهم اکریلیک اسید است. برای مثال پلیمرهای فوق جاذب در تولید پوشک های بچه کاربرد فراوانی دارد . دلیل آن این است که این مواد توانایی نگه داری رطوبت تا صد برابر وزن شان را دارند.
اسید اکریلیک هم چنین شامل کربومرهای بدون بنزن یا کارباپول است که در تولید انواع ژل‌ها به کار گرفته می شود.
البته مصرف اکریلیک اسید در محصولات مختلف مطابق با سازمان‌های بهداشتی در آمریکا دارای اختلافات زیادی است و مورد بررسی قرار می گیرد.
ایمنی اکریلیک اسید
اسید اکریلیک می تواند باعث تحریک، خارش و خوردگی پوست شود.
هم چنین تماس آن با چشم ممکن است آسیب های برگشت ناپذیری داشته باشد. در مدت زمان کوتاه در مجاورت اکریلیک خطر چندانی برای بدن ندارد، اما در مدت طولانی می تواند باعث آسیب به ریه شود.
بلعیدن محلول های غلیظ اکلریک باعث سوختگی های شدید در دهان و دستگاه گوارش می شوند. هم چنین، بخار این اسیدها هم می تواند باعث مشکلاتی در دستگاه تنفسی شود.
در صورت تماس چشم و یا پوست با این اسید فوری آن را به مدت ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید و به پزشک مراجعه کنید. در صورت استنشاق این ماده فرد را به هوای آزاد برده و کمک های پزشکی دریافت کنید.
روش تولید اسید اکریلیک
اسید اکریلیک از فرآیند اکسید شدن پروپیلن تولید می‌شود. پروپیلن از محصولات جانبی تولید اتیلن و بنزین است‌.

CH۲ = CHCH۳ + ۳/۲ O۲ → CH۲ = CHCO۲H + H۲O

برای جلوگیری از تمایل اسید اکریلیک به فرآیند پلیمریزاسیون، مهار کننده هایی هنگام آماده سازی آن استفاده می شود. از جمله: متوکسی فنول، فنوتیازین، هیدروکینون و …
روش های دیگری نیز برای تولید اکلریک وجود دارند اما به دلایل اقتصادی و یا حفظ محیط زیست کنار گذاشته شدند. مانند اکسیداسیون کاتالیستی پروپیلن با اکرولئین که اکریلیک اسید، استالدهید، و کربن اکسید تولید می‌شود.

https://30o2.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۲:۱۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)